18 May 2009

KERANA SEHELAI BULU MATA

> Diceritakan di Hari pembalasan kelak, Ada seorang hamba Allah sedang
>
> Diadili. Dia dituduh bersalah kerana mensia-siakan hidupnya di dunia utk
> berbuat maksiat. Namun begitu
> dia berkeras membantah, "Tidak demi langit Dan bumi,sungguh tidak benar.
> Saya x pernah malakukan perkara
> itu..."

> "Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul2 telah menjerumuskan dirimu
> sendiri ke dalam dosa "
>
>
> Orang itu menoleh ke kiri Dan ke kanan, lalu merenung segenap penjuru
> ruang
> yg Ada . Kemudian dia pun
> menyanggah, "mana saksi2 yg engkau maksudkan? Disini tiada sesiapa
> melainkan aku Dan suaramu sahaja."
>
>
> Jawab malaikat, "INilah saksi-saksimu. ...."

>
> Tiba2 Mata berbicara, "Saya yg memandang,"
>
>
>
> Disusuli dengan telinga, "Saya yg mendengar perkara itu"
>
>
>
> Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yg mencium"
>
>
>
> Bibir pun mengaku dengan slumbernye, "Saya yg merayu"
>
>
>
> Lidah menambah dengan beran I, "Saya yang menjilat Dan menghisap"
>
>
>
> Tangan tanpa malu meneruskan, "Saya yang meraba Dan meramas"
>
>
>
> Kaki pula menyusul, "Saya yg berjalan Dan berlari semasa itu"
>
>
>
> "Nah kalau dibiarkan kesemua anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian
> tentang perbuatan aibmu," ujar
> malaikat. Orang tersebut x dapat membuka sanggahnya lagi. Ia berputus ASA
> Dan amat berduka kerana
> sebentar lagi IA akan dihumban ke dalam neraka jahannam.. Padahal IA amat
> berharap agar segala perbuatan
> jahatnya dapat diselindungi. Tatkala dia sedang dilanda kesedihan,
> tiba-tiba terdengar satu suara yg amat
> lembut dari sehelai bulu Mata berbunyi, " Saya pun ingin mengangkat sumpah
> untuk menjadi saksi dalam
> perkara ini." Malaikat menjawab dengan tenang, "Silakan wahai bulu Mata"
>
>
>
> "Terus terang sahaja, menjelang ajalnya pada satu malam yang hening, aku
> pernah dibasahi dengan juraian
> air Mata penyesalan mengenangkan segala perbuatan keji yang telah
> dilakukan. Bukankah rasulnya telah
> berjanji, apabila Ada seora ng hamba yang ingin bertaubat, walaupun
> sehelai
> bulu Mata sahaja yg dibasahi
> dengan air Mata, demikian itu diharamkan dirinya dari ancaman api neraka?
> MAka, saya sehelai bulu Mata,
> berani tampil sebagai saksi bahawa dia telah bertaubat sampai membasahi
> saya dengan air Mata penyesalan."
>
>
> Dengan kesaksian bulu Mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka Dan
> segera dihantar ke syurga:
>
>
> "Lihatlah hamba Allah ini masuk syurga kerana pertolongan bulu Mata.."

>
> PENGAJARAN YANG BOLEH DI AMBIL........ .....
>
> WALAU SEBESAR MANA PUN KESILAPAN YANG DILAKUKAN APABILA ADA KESEDARAN
> DAN
> KEINSAFAN BERTAUBAT LAH
> DENGAN SEPENUH HATI MAKA ALLAH AKAN MEMBERI KEAMPUNAN PADA ORANG YANG
> BERTAUBAT
>

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates